Home  |  Contact  |  Aanvragen onderzoek  
Vormgeving van leerprocessenOnderwijs en samenlevingProfessionele organisatie
Home  >  Vormgeving van leerprocessen > Integratie van taal- en vakonderwijs in TTO

Vormgeving van leerprocessen
 


Samenvatting

Sinds de invoering van tweetalig onderwijs (TTO) in Nederland is het aantal VO-scholen met een TTO-stroom explosief gegroeid van 1 school in 1989 tot ongeveer 100 scholen in 2008. Tweetalig onderwijs houdt in dat de helft van het aantal vakken gegeven wordt in een vreemde taal (Engels) en leidt tot een goede beheersing van de doeltaal. Bij de taal- en vaksecties van verschillende TTO-scholen leeft de gedachte dat er een betere afstemming plaats zou moeten vinden tussen het vak Engels en de vakken die in het Engels worden aangeboden, om zo meer leerrendement te halen uit het TTO. Op initiatief van het Hermann Wesselink College in Amstelveen heeft het IVLOS (Universiteit Utrecht) een kortlopend onderzoek uitgevoerd naar effectieve vormen van samenwerking en afstemming tussen het vak Engels en andere TTO-vakken. Het onderzoek kende een inventarisatiecomponent, een ontwikkelcomponent en een implementatiecomponent. De ontwikkel- en implementatiecomponent is mede mogelijk gemaakt door een aanvullende subsidie van het Europees Platform. Taal- en vakdocenten van vijf TTO-scholen hebben enthousiast deelgenomen aan de ontwikkeling en implementatie van ge´ntegreerde taal-/vaklessen.

  Download het onderzoeksrapport (pdf)

Titel

Integratie van taal- en vakonderwijs in TTO

Auteur(s)

M. de Graaf, R. de Graaff, G. Koopman, A. Lykles en R. Tanner

Aanvrager

Hermann Wesselink College

Instelling en jaar

Utrecht: IVLOS, 2009

ISBN

978-90-3938-460-2

Onderwijssector

Voortgezet onderwijs