Home  |  Contact  |  Aanvragen onderzoek  
Vormgeving van leerprocessenOnderwijs en samenlevingProfessionele organisatie
Home  >  Onderwijs en samenleving  >  Docenten en waardenvormende dialogen

Onderwijs en samenleving
 

Titel

Docenten en waardenvormende dialogen

Auteur(s)

W. Veugelers

Aanvrager

CBOO

Instelling en jaar

Universiteit van Amsterdam ILO, 2006

ISBN

90-78087-06-4

Onderwijssector

Voortgezet onderwijs

Prijs € 12,50
Bestelwijze j.m.dereuver@uva.nl 
Reeks De Pedagogische Dimensie, nr. 46

Centrale vraag
Hoe kunnen docenten waardenvormende dialogen in het onderwijs bevorderen?

Belangrijkste conclusies
Waardenvormende dialogen worden van belang geacht om leerlingen op een actieve en reflexieve wijze te laten werken aan hun identiteitsontwikkeling. Voor dit onderzoek zijn docenten, die graag waardenvormende dialogen in het onderwijs willen realiseren, geïnterviewd en geobserveerd. Daarnaast zijn ook hun leerlingen geïnterviewd. Het onderzoek laat zien welke strategieën docenten hanteren en welke belemmeringen zij ervaren.
Het onderzoek heeft geresulteerd in een lijst van aandachtspunten voor het bevorderen van dialogen, doelen van waardenvormende dialogen, het stimuleren van een actieve en reflexieve participatie van leerlingen, een eigen inhoudelijke inbreng van de docent, het ontwikkelingsperspectief van leerlingen en het leerlingenperspectief op waardenvormende dialogen.

Gebruik van de brochure
Docenten, adviseurs, onderzoekers.