Home  |  Contact  |  Aanvragen onderzoek  
Vormgeving van leerprocessenOnderwijs en samenlevingProfessionele organisatie
Home  >  Onderwijs en samenleving  >  De leerlingen de baas

Onderwijs en samenleving
 

Titel

De leerlingen de baas

Auteur(s)

M. Derriks en E. de Kat

Aanvrager

Fontys Lerarenopleiding Tilburg

Instelling en jaar

SCO-Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam, 2007

ISBN

90-6813-838-2

Onderwijssector

Voortgezet onderwijs

Prijs € 12,--
Bestelwijze www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl 


Centrale vraag
Wat is de aard en omvang van ordeproblemen bij beginnende vrouwelijke docenten en kunnen zij beter worden voorbereid op hun rol van docent in het voortgezet onderwijs?

Belangrijkste conclusies
Veel docenten in het voortgezet onderwijs krijgen te maken met ordeproblemen, niet alleen beginnende docenten en zeker niet alleen beginnende vrouwelijke docenten. Het lastige aan orde houden is dat er geen blauwdruk voor is. Orde is niet vanzelfsprekend en moet, vooral bij nieuwe klassen, bevochten worden en daarbij spelen persoonlijke en pedagogische kwaliteiten een belangrijke rol. Cruciaal voor een docent is authentiek handelen: doen wat bij je persoonlijkheid past. Aankomende leerkrachten kunnen dat leren en krijgen daar zicht op door het zelf te doen. Belangrijke studieonderdelen zijn dan ook de stage, intervisiegroepen, drama en rollenspellen. Maar er lijkt meer aan de hand. Het uitproberen van leerkrachten wordt door veel leerlingen als een normaal onderdeel gezien van het ‘machtsspel’ tussen leerlingen en leerkrachten. Maar is dit wel zo normaal? In andere landen is dit machtsspel veel minder een onderdeel van de schoolcultuur. De schoolcultuur biedt dan misschien ook de beste aangrijpingspunten om een pedagogisch regime in te voeren waarin de autoriteit van de leerkracht weer normaal en vanzelfsprekend wordt.

Gebruik van de brochure
Lerarenopleidingen.