Home  |  Contact  |  Aanvragen onderzoek  
Vormgeving van leerprocessenOnderwijs en samenlevingProfessionele organisatie
Home  >  Onderwijs en samenleving  >  Gevoel van erkenning en binding bij leerlingen

Onderwijs en samenleving
 

Titel

Gevoel van erkenning en binding bij leerlingen

Auteur(s)

W. Veugelers, M. Derriks, E. de Kat

Aanvrager

CBOO

Instelling en jaar

ILO, Universiteit van Amsterdam,

ISBN

978-90-78087-09-0

Onderwijssector

Voortgezet onderwijs

Prijs € 12,50
Bestelwijze www.ilo.uva.nl 

Centrale vraag
Hoe zien leerlingen de rol van de school bij hun identiteitsontwikkeling?

Belangrijkste conclusies
Leerlingen erkennen de rol die de school kan spelen bij hun identiteitsontwikkeling. Het gevoel van erkenning en binding is voor leerlingen erg belangrijk. Affectieve processen van ‘willen’ en ‘durven’, regulatieve processen van ‘kunnen’ en ‘reflecteren’ en cognitieve processen van ‘weten’ en ‘vinden’ zijn relevant voor de identiteitsontwikkeling van leerlingen. Leerlingen zeggen niet spontaan dat de rol van de school groot is bij hun identiteitsontwikkeling, maar ze geven wel veel voorbeelden van begeleiding van docenten. Docenten en met name mentoren verweven de aandacht voor persoonlijke en vorming in hun lessen en besteden zeker bij problemen ook in individuele contacten met leerlingen hier aandacht aan.

Gebruik van de brochure
Docenten, mentoren en onderwijsbegeleiders.