Home  |  Contact  |  Aanvragen onderzoek  
Vormgeving van leerprocessenOnderwijs en samenlevingProfessionele organisatie
Home  >  Professionele organisatie >  Beter inspelen op havoleerlingen

Professionele organisatie
 

Titel

Beter inspelen op havoleerlingen

Auteur(s)

J. Vermaas & R. van der Linden

Aanvrager

vo-raad en 50 vo-scholen

Instelling en jaar

IVA, 2008

ISBN

90-6835-4294

Onderwijssector

Voortgezet onderwijs

Prijs € 15,--
Bestelwijze http://www.iva.nl 


Centrale vraag
Welke aanpakken voor de inrichting van het onderwijs zijn geschikt voor havoleerlingen uit klas 3 en 4 om een goede overgang binnen de havo mogelijk te maken?

Belangrijkste conclusies
De resultaten van het onderzoek leiden onder meer tot de conclusie dat de havoleerling behoefte heeft aan en recht heeft op een eigen identiteit. Dit vraagt om gemotiveerde docenten die juist het sociale aspect van het havo-onderwijs willen en kunnen vormgeven. Ook vraagt het om een eigen onderwijsmethode met een eigen didactiek en een aangepaste versie van de Tweede Fase, waarin het mogelijk is om havoleerlingen stapsgewijs te laten wennen aan meer zelfstandigheid.

Gebruik van de brochure
Voor directies, teamleiders havo en docenten.

  Download het onderzoeksrapport (pdf)